Interview met Gijs Bodt van Indusigns – Facebook Congres Utrecht

Facebook Interview Social Media

Wat was de motivatie en inspiratie om jullie zaak Indusigns te beginnen?

Begin 2012 studeerde ik af voor mijn master Criminologie aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Ik kwam moeilijk aan het werk en ben zodoende wat anders gaan zoeken. M’n broer en ik kwamen allebei in de situatie dat we op zoek waren naar een nieuwe uitdaging. Hij is creatief en ik had veel affiniteit met social media. Dat vormde de basis voor ons bedrijf Indusigns. Ik ben van de moordcijfers in de grote steden naar de kleurtjes op de muur in het interieur gegaan.

Wat waren de uitdagingen die jullie zijn tegengekomen?

Het moeilijke is om elkaars en je eigen sterke en minder sterke punten te ontdekken en waarderen. In het begin bemoeiden we ons nogal met elkaars werk, terwijl ik niet handig ben en Chiel niks met social media heeft. Toch hebben we de afgelopen tijd hieraan gewerkt en met succes. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je binnen een bedrijf met weinig personen (en dan vooral als je het samen met je broer doet), elkaar leert waarderen en vertrouwen in het werk dat je verzet en de kwaliteiten die je hebt.

Hoe zijn jullie gestart en hebben jullie daarbij hulp gehad?

Ikzelf zit in een vriendengroep van een man of tien in Groningen. Meer dan de helft van deze jongens heeft een eigen bedrijf opgezet na zijn studie en zodoende hebben we elkaar gestimuleerd om voor onszelf te beginnen. Door met elkaar te praten over de business leer je zo ontzettend veel en kun je waardevolle ervaringen met elkaar delen. Dat heeft ons echt een eind op weg geholpen!

Hoe snel begonnen jullie met het vermarkten van jullie product?

Omdat we een nieuw product in de markt wilden gaan zetten, waren we erg benieuwd naar de reacties van anderen op ons werk. Daarom startten we al gauw een Facebookpagina op en nodigden we al onze vrienden uit. De feedback kwam al snel op gang en bepaalde ontwerpen werden gedeeld door mensen. Hierdoor druppelden ook mondjesmaat nieuwe volgers binnen, die we persoonlijk niet kenden. Ook zij waren enthousiast! Na twee weken verkochten we onze eerste hanglamp aan een onbekende in Nederland. Dat was een bijzonder gevoel en motiveerde ons om snel verder te gaan met wat we aan het doen waren.

Hoe belangrijk is jullie online-aanwezigheid?

Ontzettend belangrijk! Vooral ook omdat we geen fysieke winkel hebben, we nog relatief weinig doen met winkeliers en ons product veelal onbekend is. Het is voor ons dus van enorme waarde om ons te profileren in de online wereld en onze te branden. We proberen dagelijks aanwezig te zijn op verschillende social media, zoals uiteraard facebook, instagram en twitter. Ongeveer 60% van onze sales komen via social media.

Wanneer zijn jullie gestart met Facebook en hoe zijn jullie gestart?

In juni 2013 zijn we gestart met Facebook, nu dus exact 3 jaar geleden. We begonnen dus met het uitnodigen van zoveel mogelijk vrienden. Dit zorgt al voor een kleine wolk van mensen die je bereikt. We postten wat foto’s van onze eerste producten en foto’s van onze zoektocht naar unieke items. Daarnaast vroegen we om feedback, zodat we konden bekijken of onze producten een beetje aansloten bij de smaak van onze volgers.

Wat is jullie grootste zakelijke uitdaging en hoe helpt Facebook jullie daarbij?

Als ik kijk naar Indusigns en de unieke en relatief onbekende producten die we maken, dan is branding waarschijnlijk wel één van onze grootste uitdagingen geweest in de afgelopen jaren. We hebben ons veel laten zien op evenementen en daarnaast heeft Facebook ons dus geholpen om ons product verder bekend te maken bij het, voornamelijk Nederlandse, publiek.

Wat werkt echt goed voor jullie op Facebook?

In principe doen al onze producten het goed op Facebook. Als we een nieuw product hebben ontworpen, dan delen we dat met onze volgers. Maar we delen niet alleen het eindproduct. Zo delen we bijvoorbeeld ook de inkoop die heeft geleid tot het uiteindelijke eindproduct en het proces tijdens de productie. Op deze manier hebben onze volgers een goed inzicht in de gang van zaken binnen Indusigns en zullen ze dus beter ieder product leren waarderen.  Wat we daarnaast heel erg hebben gemerkt, is dat mensen graag sfeerfoto’s zien. In het interieur kunnen onze volgers niet zoveel met witfoto’s. Ze willen graag geinspireerd worden met voorbeelden in het interieur.

Wat hebben jullie geleerd over de content die het beste voor jullie werkt op Facebook?

We zijn een klein bedrijf bestaande uit twee broers. Dit wekt al de nodige sympathie bij onze volgers. Wij proberen online dan ook sympathiek te blijven en dit betekent voor ons dat we onze volgers meenemen in ons verhaal. Wat doen we iedere dag? Wat maken we mee? Dat is ook het leukste van ons werk. We weten nooit wat we de volgende dag ergens zullen aantreffen en wat we daar uiteindelijk mee gaan doen!

Wat was jullie initiële doel van het gebruik van Facebook?

Zoals ik eerder al aangaf, was het voor ons in het begin uiteraard belangrijk om feedback te krijgen op ons werk. Dit motiveerde ons enorm om door te gaan met waar we mee bezig waren. In de loop van de tijd zijn we steeds meer gaan onderzoeken wat Facebook nou eigenlijk werkelijk betekent voor onze omzet. Daar probeer ik bij iedere sale na te gaan, hoe iemand bij ons terecht is gekomen. 6 van de 10 keer is dat via Facebook!

Wat is de meest effectieve manier van adverteren op Facebook?

Er zijn een aantal manieren waarop wij de afgelopen jaren hebben geadverteerd op Facebook. De voor ons meest succesvolle manieren waren het adverteren op paginalikes en het adverteren voor kliks naar onze website. Door middel van testen ben ik tot, in mijn ogen, zeer lage bedragen gekomen per like (13 cent) en kliks (9 cent). Daar kan adwords bijvoorbeeld echt niet tegenop.

Beschrijf jullie aanwezigheid op Instagram. Wat voor soort foto’s posten jullie?

Naast Facebook doet ook Instagram het erg goed voor ons. Op instagram posten we eigenlijk alleen maar sfeerfoto’s. Onze items zijn vaak mooi tot in de details en ook daar is Instagram uitermate geschikt voor. Zo zet ik bijvoorbeeld wel eens een mooi stukje roest op de foto met de bijbehorende hashtags. Diezelfde foto zou het op Facebook waarschijnlijk veel minder goed doen.

Waarom moeten bedrijven een online strategie hebben?

Ik denk dat het belangrijk is dat je je uitstraling online laat aansluiten bij de karakter van je bedrijf en het product dat je verkoopt. Doe je dit niet? Dan loop je het risico dat je een beetje je identiteit verliest. Wij als klein bedrijf met gemiddeld 150 klanten per jaar kunnen het ons bijvoorbeeld permitteren om op iedere klantvraag in te gaan en zeer interactief bezig te zijn online. Voor een groot bedrijf is dit alweer een stuk lastiger!

Wat motiveert jullie om door te gaan waar jullie mee bezig zijn?

We ontvangen zo ontzettend veel positieve reacties op ons werk. Dat laat ons zien dat we een product aanbieden, dat zeer wordt gewaardeerd in de kleine niche van het interieur, waarin wij zitten. Het aantal organisch behaalde volgers is ook erg groot en blijft maar groeien. Dit motiveert mij enorm om op dezelfde voet door te gaan met de manier waarop ik onze social media invul.

Welk andere bedrijf bewonderen jullie?

Dat is absoluut Cool Blue. Ik hou van de verfrissende en uitdagende manier waarop zij hun social media bedrijven. Echt heel inspirerend om te zien hoe zo’n groot bedrijf toch zo sympathiek blijft op social media. Ze zijn grappig, nemen zichzelf niet té serieus en ontzettend origineel.

Heb je 3 tips voor anderen die Facebook ook zakelijk willen inzetten?

Als ik naar Indusigns kijk dan kan ik vooral zeggen; blijf lekker eigenwijs en denk niet te snel dat iets het niet waard is om je volgers te laten zien. Vooral bij kleinere bedrijven zoals wij, vinden volgers het ontzettend leuk om het algehele reilen en zeilen te zien. Onze volgers zien elke week waar we ons mee bezig hebben gehouden en zo neem je ze als het ware mee in jouw verhaal. Je volgers voelen zich zodoende meer betrokken bij jouw zaak en dat leidt weer tot meer interactie! Daarnaast hebben we heel erg gemerkt dat goede foto’s al het halve werk zijn. Wij maken producten die vaak mooi zijn in de details. Leg deze dan ook goed vast!